Gewenst gedrag op de werkvloer
Gewenst gedrag op de werkvloer, hoe krijg je het voor elkaar?
Om te weten hoe je gewenst gedrag op de werkvloer kunt stimuleren en bereiken moet je eerst weten wat gedrag is. Vervolgens hoe je gedrag kunt veranderen. Natuurlijk moet je dan ook weten wat je precies verstaat onder gewenst gedrag. En bij wie de oplossing ligt.
Gedrag is eigenlijk alles wat iemand doet; actie en reactie. Ben Tiggelaar beschrijft in zijn model “De Ladder” dat gedrag iets is wat je kunt voordoen of nadoen. Beter kan ik het niet omschrijven.
Denken kun je niet voordoen of nadoen. Het veranderen van gedachten is niet het doel, maar we onderzoeken en gebruiken het denken (over jezelf, over de situatie, over je perspectief) wel om de gewenste gedragsverandering te realiseren.
Wat is gedragsverandering?
Gedragsverandering is een middel om een bepaald doel te bereiken. En om dit doel te bereiken is er een plan en gerichte actie nodig. Op basis van een teamplan of een individueel plan wordt het nieuwe gedrag geoefend en kunt u het gewenste gedrag bereiken.
Lees hier verder over Wat is gedragsverandering en waarom het belangrijk is.
Waarom een planmatige aanpak gedragsverandering?
Een plan van aanpak helpt je bij het bereiken van doelen en het stimuleren van gewenst gedrag op de werkvloer. Want gedragsverandering is moeilijk en alleen met een doelgerichte en planmatige aanpak kan deze missie slagen.
Het blijkt in de praktijk voor iedereen lastig om oude gewoontes los te laten. En het wordt nog moeilijker om nieuw gedrag te vertonen als de omgeving verder hetzelfde blijft. Gedrag veranderen zal ook niet lukken wanneer uw medewerker het nieuwe gedrag niet kan uitvoeren of het belang van de verandering niet inziet. Daarom heeft u een goed plan nodig.
In het plan beschrijf je wat het doel is en wat het gewenste gedrag op de werkvloer moet zijn. Bespreek samen de volgende onderwerpen:
1. wat is het doel van de verandering?
2. welk concreet gedrag verwacht je van de medewerker? wanneer, hoe vaak etc
2.1 is de medewerker in staat dit gedrag te vertonen?
2.2 is de medewerker gemotiveerd om dit gedrag te vertonen?
2.3 wat kan de medewerker helpen om dit nieuwe gedrag te vertonen?
3. wat zijn de voor en de nadelen van dit gewenste gedrag?
4. welk gedrag moet de medewerker loslaten?
5. wat zijn de voor- en de nadelen van het loslaten van dit gedrag?
6. wat heeft de medewerker nu te leren?
7. hoeveel tijd, ruimte en middelen zijn er om het gewenste gedrag te leren?
8. wat spreek je af met betrekking tot uw support en bijvoorbeeld over feedback geven en ontvangen?
Effectief veranderen
Wij begrijpen dat je bepaald gedrag op de werkvloer wenst en ander gedrag liever niet. Wat is er nodig om dit te bereiken? Wij denken graag met je mee over de aanpak.
Wij zorgen ervoor dat onze interventie effectief is, bij het ontwerp van een training of interventie maken wij gebruik van verschillende wetenschappelijke theorieën en modellen. Hier lees je meer over deze theorieën en modellen.
Vertel ons de situatie en welk gedrag gewenst is.
Stuur een e-mail naar info@gb-ziektepreventie.nl
Je kunt ook bellen naar 06-36532662. Spreek dan een bericht en telefoonnummer in.