Medewerker met psychische klachten
Hoe ga jij om met een medewerker met psychische klachten?
Uit onderzoek blijkt dat bij 20% van de werknemers (1 op de 5 in jouw team) psychische klachten voorkomen. Psychische klachten heb je in verschillende gradaties maar in veel gevallen is het goed mogelijk om te blijven werken. Sterker nog, meestal is de medewerker erbij gebaat en is werken een heel goed ‘medicijn’.
Maar voor leidinggevenden blijkt het vaak lastig om goede gesprekken te voeren met een medewerker met psychische klachten en hem aan het werk te houden. Je twijfelt over wat je kunt zeggen of doen. Herken je dit? Lees dan verder!
Signaleer
Voor zowel de medewerker als voor de leidinggevenden begint het met het signaleren van belangrijke signalen. Psychische klachten zijn niet altijd makkelijk herkenbaar. En het hebben van een klacht hoeft nog niet te betekenen dat de medewerkers ziek is of dat er een probleem is. Samen met je medewerker ben jij verantwoordelijk voor het herkennen van signalen en ze op waarde te schatten. Merk bijzonderheden op zoals
-fysieke klachten (rugpijn, hoofdpijn, vermoeidheid)
-psychische signalen (prikkelbaar, cynisch, emotioneel, angstig, besluiteloos, somber, mat, hyper)
-veranderingen in gedrag (verminderd functioneren, lagere productiviteit, te laat komen, contact vermijden, conflicten opzoeken, klantonvriendelijk).
Wees zuiver
Sta stil bij wat je zelf van de signalen vindt en hoe je reageert op wat je waarneemt.
Vind je het spannend of vreemd? Ben je bezorgd of geïrriteerd? Neem je eigen opvattingen over de psychische klachten onder de loep.
deze stap is echt heel belangrijk. Voor je het weet zit jouw oordeel of aanname je in de weg om je echt goed te kunnen verbinden met de medewerker.
Bespreek
Vraag je medewerker hoe het gaat en benoem concreet wat jij merkt. Vraag welke invloed de klacht heeft op de medewerker. Laat merken dat je er bent en steek je voelsprieten uit. Luister, kijk en voel mee met de medewerker zodat je erachter komt hoe de situatie voor de medewerkers is.
Stimuleer eigen regie
Vraag wat je medewerker nodig heeft om zich beter te voelen en te kunnen blijven functioneren. Stimuleer goede zelfzorg en eigen regie hierop.
Zoek naar mogelijkheden
Vraag de medewerker wat hij gaat doen. Vraag wat hij wel kan, met of zonder aanpassingen. Onderzoek op welke manier je medewerker kan blijven werken. En wat kan jij nog doen om jouw medewerker hierbij te ondersteunen? Werk samen aan een de goede oplossing en houd contact. Laat de werkplek een warme plek zijn om te zijn. Ook als het even niet zo lekker of gemakkelijk gaat.
Wil jij ook jouw medewerker met psychische klachten graag aan het werk houden?
Neem contact op voor een 1 – op – 1 gesprek voor antwoord op je vragen en nog meer concrete tips.
Wil je echt goed communiceren en een betere band met al je medewerkers dan is de training Een echt goed gesprek voeren misschien iets voor jou!