Medewerkers inzetbaar houden

Geplaatst op

Elke dag brandjes blussen

Lianne is leidinggevende in een grote zorginstelling. Ze heeft 24 mensen in haar team.
Het personeelsbeleid en dan vooral medewerkers inzetbaar houden is momenteel haar grootste zorg. Vacatures, zwangerschap, uitval, (gedeeltelijke) arbeidsongeschiktheid en conflicten zijn aan de orde van de dag. Omdat deze dagelijkse realiteit al haar tijd, aandacht en energie opslokt lukt het Lianne niet om een preventief personeelsbeleid te voeren. “Ik ben elke dag de brandjes aan het blussen”, zegt zij hierover. Lianne nam contact met ons op en stelde de vraag: “Hoe kan ik de stap naar voorzorg maken? Naar preventie? Zodat ik zaken voor kan zijn en medewerkers inzetbaar houden én betrokken?”

Personele problemen

Samen hebben we de situatie in kaart gebracht. Het ziekteverzuim valt nog wel mee vindt Lianne.
“Mensen in de zorg zijn zeer gedreven en gemotiveerd. Het laatste wat zij doen is zich ziek melden”, zegt ze hier over. “Wel zie ik dat het op latere leeftijd moeilijker wordt om het allemaal vol te houden. Verzuim tussen de 55 en 65 jaar komt dan ook veel vaker en langer voor dan in een andere leeftijdscategorie”.
Een ander probleem is het verloop en de vacatures. Lianne: “Het lijkt wel dweilen met de kraan open! Terwijl personeelszaken druk bezig is om nieuwe mensen te werven voor de bestaande vacatures, geeft de volgende al weer te kennen dat ze gaat vertrekken. Voor de achterblijvers wordt het werk steeds zwaarder. En er is ontevredenheid. Ik ben bang dat ook anderen zullen gaan uitvallen. Of ook willen vertrekken. Dat wil ik voorkomen”.

Medewerkers inzetbaar houden

Hoe kan ik mijn personeel behouden? En deze medewerkers inzetbaar houden? Hoe pak ik dat aan?
Om op deze vragen een antwoord te krijgen moest Lianne met haar teamleden in gesprek. De vraag wat er voor nodig is om de medewerkers inzetbaar te houden moet wel op tafel komen. Het moet individueel maar ook in het team worden besproken. Welke maatregelen moet je met elkaar treffen om iedereen er bij te houden? Niet alleen om de klus te klaren maar om een aantrekkelijke werkgever te zijn waar de medewerker voor wil en kan blijven werken.
Dit vraagt om een investering. In tijd, in aandacht en focus. Lees hier hoe uw medewerkers gezond gedrag kunnen leren.

Wanneer er al brand is, dan ben je te laat. En brand breidt zich makkelijk uit. Wij zijn met Lianne en haar team aan het werk gegaan. Teamleden hebben aangegeven waar zij tegenaan lopen en wat zij nodig hebben om te kunnen blijven werken. De behoeftes waren heel verschillend maar wel te organiseren.
In het teamoverleg worden nu alleen nog echt belangrijke zaken besproken. Het overleg is doelgericht en constructief. “Ik ben verbaasd hoe iedereen nu meedoet en zich actief inzet. Voorheen was teamoverleg voor veel medewerkers een ‘moetje’ maar nu denken en praten ze mee. Er komen heel goede ideeën en plannen uit.”

medewerkers inzetbaar houden
Lianne heeft ook van het functioneringsgesprek een echt functionerend gesprek gemaakt. “Medewerkers geven me nu terug dat ik vroeger niet zo betrokken was. Dat ik niet echt wist wat er speelde. Dat is nu wel anders. Ik word betrokken bij wat er speelt en leeft. En ik betrek de medewerkers bij problemen en bij de oplossing. We doen het nu echt samen en dat bevalt het team veel beter. En mij natuurlijk ook. Het is een hechter team geworden. Iedereen steunt elkaar. En heeft er weer lol in. Er is openheid en weer veel energie terug in het team”.

Preventie

Lianne zegt na afloop over ons programma: “Ik heb heel veel geleerd in dit jaar. Ik kan nu veel beter de gesprekken met mijn medewerkers voeren. Constructief, oplossingsgericht. Ik heb ook veel geleerd over teamprocessen. Ik kijk nu heel anders naar mijn team en zie nu wat er werkelijk aan de hand is. Vroeger vulde ik dat in vanuit mijn eigen ideeën. We voelen elkaar nu goed aan. Ik heb veel meer vertrouwen gekregen. Ik heb een andere stijl van leidinggeven ontwikkeld en ben veel effectiever geworden. Zekerder en krachtiger.
Vroeger dacht ik dat alle medewerkers moesten veranderen, maar er was eigenlijk maar 1 persoon die veranderen moest… ”

Wil jij dat ook met je team? De stap naar voorzorg maken? Naar preventie? En medewerkers inzetbaar houden?
Al die brandjes voorkomen die je ook ruim van te voren hebt kunnen zien aankomen?
Wij helpen je deze transitie te maken. Neem contact op

Terug naar het overzicht