Moeite met veranderingen
Iedereen heeft wel eens moeite met een verandering. Je ziet het nut niet van de verandering, het is voor jou geen verbetering of je voelt je onvoldoende gezien of gehoord. Constructief en ontspannen omgaan met veranderingen op het werk of privé kan soms heel erg lastig zijn. Het kost (veel) energie om aan het nieuwe te wennen. En het gemak van het oude vertrouwde raak je kwijt.
Heb jij moeite met veranderingen?
Als de verandering een verbetering lijkt dan wordt het een stuk makkelijker om mee te gaan met het veranderproces. Het wordt veel moeilijker wanneer je het voordeel van de verandering niet inziet. Of wanneer de verandering onverwacht en van buitenaf aan jou wordt opgelegd en je er verder geen invloed op hebt. Nog erger wordt het wanneer jouw mening is gevraagd en er ogenschijnlijk niets mee is gedaan. In die gevallen voelen de meeste mensen veel weerstand.
Om te weten hoe je goed met weerstand om kunt gaan is het belangrijk te snappen waar je previes moeite mee hebt. Download (gratis) ons artikel: “Wat is weerstand?”
Je bent hoe dan ook niet de enige die wel eens moeite met veranderingen heeft. Voor veel mensen geldt dat er weerstand wordt gevoeld en echt moeite met veranderingen wordt ervaren:
- wanneer die negatief uitpakken (of lijken uit te pakken)
- wanneer je je onzeker voelt door de verandering (bijvoorbeeld omdat er iets nieuws van je wordt verwacht)
- als die veranderingen opgelegd worden (ogenschijnlijk uit het niets of zonder inspraak)
- wanneer je het gevoel hebt de controle te verliezen of het overzicht (er gaat heel veel veranderen of heel snel al)
- wanneer je je machteloos voelt (het lukt je niet om constructief mee te denken, mee te bewegen of het te accepteren)
Omgaan met veranderingen wordt extra moeilijk wanneer er tegelijkertijd op andere gebieden zorgen zijn of wanneer je niet zo lekker in je vel zit. Toch ontkom je er dan misschien niet aan dat je mee moet met de verandering. Bijvoorbeeld een reorganisatie op het werk
In dat geval is het verstandig om begeleiding te vragen en te leren anders om te gaan met veranderingen. Dit gaat je echt heel veel opleveren!
Kijk hier voor onze training omgaan met veranderingen. Deze individuele training is maatwerk en wordt helemaal op jou afgestemd. Op deze manier kun jij leren wat bij jou past en hoe je op een ontspannen manier om kunt gaan met alle toekomstige veranderingen. Want verandering is de enige zekerheid in het leven.
Voor leidinggevenden:
Hoe kun je goed omgaan met veranderingen?
Wellicht heb je een medewerker die weerstand biedt, op de rem trapt of kritiek heeft op je plannen. Een medewerker die echt grote moeite heeft met veranderingen en met veranderen. Lastig? Jazeker, maar in feite heeft je medewerker gewoon een hulpvraag. Met de juiste zorg en benadering kan de medewerker zich straks ook gewoon aanpassen.
Leer jouw communicatie perfect af te stemmen op je medewerker met deze training: “Effectieve (verzuim)gesprekken: met ziel en zakelijkheid“.
Of leer eerst de weerstand te begrijpen. Want om goed om te gaan met de weerstand van je medewerker, moet je weerstand wel begrijpen. Download hier ons gratis artikel “Wat is weerstand?”
Wij denken dat iedereen het liefst gewoon mee zou willen werken. Al is het maar voor het gemak want weerstand kost heel veel energie en levert zelden iets op (behalve conflicten of negatieve gevoelens). Toch overkomt het ons allemaal wel eens: heel veel moeite met een verandering. Wat maakt dat je zo veel moeite kunt hebben met een verandering?
Waarom heeft de medewerker moeite met veranderingen?
Het is belangrijk dat je op zoek gaat naar de oorzaak. Want moeite met veranderingen heeft vaak een duidelijke oorzaak en meestal een link met ervaringen in het verleden.
Angst is een veelvoorkomende oorzaak van weerstand. Er kan angst zijn omdat de voorgestelde verandering misschien te moeilijk wordt. Of angst omdat een verandering onzekerheid en onduidelijkheid geeft. Bijvoorbeeld voor de eigen positie na de verandering. Een andere veelvoorkomende oorzaak van weerstand is boosheid. Boosheid omdat er niets gedaan is (lijkt) met ideeën die zijn aangedragen over de naderende verandering. Of er is nog boosheid om een andere reden maar die speelt nu weer op. Dit zijn slechts enkele voorbeelden, in de praktijk komen we vele varianten tegen.
Gericht tegen de boodschapper, tegen de boodschap of het gevoel dat de medewerker krijgt. Download hier ons gratis artikel “Wat is weerstand?‘
Aandacht
Het is belangrijk dat je gericht aandacht schenkt aan de oorzaak van de weerstand. Aan waar de weerstand precies tegen gericht is. Aan de emotie en aan het gevoel dat de medewerker ervan krijgt. Besteed ook aandacht aan het verlies dat ervaren wordt door de verandering.
Niet zelden leidt weerstand of moeite met veranderingen uiteindelijk tot verzuim. In de individuele online training “Effectieve verzuimgesprekken: met ziel en zakelijkheid” wordt uitgebreid aandacht aan besteed hoe je de gesprekken hierover met medewerkers goed en effectief voert.
Tijdig
Bepalend voor het succes van het voorkomen, wegnemen van weerstand of het overwinnen van de moeite met de verandering is het moment waarop je hier energie in steekt. Wanneer de verandering morgen al ingaat, of alles is al in kannen en kruiken en er kan niets meer worden beïnvloed, of er zijn al de nodige discussies of aanvaringen over de verandering geweest, dan wordt het steeds lastiger.
Ga tijdig met elkaar om de tafel en bespreek waar de moeite in zit. Onderzoek de weerstand op een moment dat er nog bijgestuurd kan worden of dat er ruimte kan worden ervaren om over de weerstand heen te komen voordat de verandering daadwerkelijk ingaat.
Heb je deze tijd niet meer of loop je tegen iets anders aan?
Wij zijn gespecialiseerd in gedragsverandering in relatie tot gezondheid, verzuim, weerstand of andere moeite met veranderingen.
Voor medewerkers en leidinggevenden. Laat ons weten wat je nodig hebt.
Stuur een e-mail naar info@gb-ziektepreventie.nl
Je kunt ook bellen naar 06-36532662. Spreek dan een bericht en telefoonnummer in.