Verzuim is nooit helemaal te voorkomen. Dat neemt niet weg dat het altijd belangrijk is om te kijken hoe je het kunt voorkomen of hoe je verzuim verminderen kunt en een medewerker zo snel en goed mogelijk weer aan het werk kunt krijgen. In slechts 70-80% van de verzuimgevallen is er een medische oorzaak, in verreweg de meeste gevallen spelen er andere zaken een belangrijke rol.
Oorzaak
Een medewerker verzuimt nooit zomaar. Het is een duidelijk signaal, maar van wat? In veel gevallen is de oorzaak niet medisch maar spelen er andere factoren mee. Denk hierbij aan te hoge werkdruk, onvoldoende uitdaging, samenwerkings- of communicatieproblemen, slecht passende taken. Maar ook privézaken kunnen een belangrijke rol spelen. Als je weet wat er speelt en je bent flexibel genoeg om een passende oplossing te vinden voorkom je mogelijk langdurige ziekte bij een medewerker. Wil je het verzuim verminderen? Op deze manier zet je goede stappen:
Stap 1. Korte lijntjes
Als een medewerker thuis komt te zitten is het zaak om snel en regelmatig contact te houden. Niet alleen door de arbodienst of -arts maar ook door jou en de collega’s. Overleg met de zieke medewerker wat hij fijn vindt maar houd zelf de regie. Zorg ervoor dat iedere medewerker op de hoogte is van het verzuimprotocol, dan is het de medewerker bekend hoe het nu verder gaat.
Contact onderhouden verlaagt de drempel om weer terug te keren naar de werkvloer. Geef het hele team hierin een actieve rol.
Stap 2. Aandacht
Maak tijd voor je medewerker. Luister goed, en zet je voelsprieten uit. Zorg dat het contact meer dan goed is en dat je elkaar begrijpt. Geef aan dat je graag wilt snappen wat de oorzaak van het verzuim is om samen naar een goede oplossing te zieken. Wees belangstellend naar wat de medewerker nodig heeft en sluit zo mogelijk hierbij aan.
Stap 3. Afstemming met de zieke werknemer
Om het juiste te kunnen doen moet je de medewerker dus echt goed begrijpen. Maar niets zo veranderlijk als een mens en de situatie en het gevoel van een zieke medewerker. Wees flexibel en blijf steeds checken of je het begrijpt, hoe de situatie op dat moment voor de medewerker is en of jullie samen nog op het goede spoor zitten.
Stap 0. Preventie
Het allerbelangrijkste is natuurlijk dat je verzuim voorkomt. Dat de lijntjes altijd al heel kort waren. Dat er vertrouwen is in elkaar. Dat er altijd al ruim voldoende aandacht voor de medewerker was en voldoende mogelijkheden om samen een passende oplossing te vinden voor een ontstane situatie.
Goed werkgeverschap
Met onze training “een echt goed gesprek voeren” geef je handen en voeten aan goed werkgeverschap. Je leert onder andere hoe je je medewerker razendsnel in kunt schatten om precies goed te kunnen reageren.
Het gaat je enorm helpen in je contact met zieke medewerkers.
Het echte goede individuele gesprek helpt je natuurlijk ook verzuim te voorkomen. Net als een goed verzuimpreventieprotocol voor jouw team.
Neem contact op en we bespreken de mogelijkheden en kansen voor jou.