Ziekteverzuim aanpakken
Ziekteverzuim aanpakken
Ziekteverzuim aanpakken is hard nodig. Verzuim kost elk jaar ontzettend veel: geld, tijd en energie.
Uit de cijfers blijkt dat het verzuimpercentage altijd nog stijgt. Het aantal ziekmeldingen neemt weliswaar iets af, maar de gemiddelde duur van het verzuim neemt toe. Vooral het verzuim door psychische oorzaken, zoals een burn-out of een verstoring in de werk-privébalans, neemt toe.
Verder wordt het steeds duidelijker dat frequent verzuim vaak leidt tot langdurig verzuim. En dat wil je natuurlijk helemaal vorkomen.
Maar hoe kun je ziekteverzuim aanpakken en voorkomen?
In de strijd tegen verzuim en verloop is het gesprek nog altijd je belangrijkste wapen. Daarom hebben we de training “Effectieve (verzuim)gesprekken: met ziel en zakelijkheid“ ontwikkeld. In deze training leer je gewoon heel goed communiceren en alle gesprekken met je medewerkers, van ziekmelding tot frequent verzuimgesprek en van preventief gesprek tot herstelgesprek, echt effectief te voeren.
Er is ook veel aandacht voor de vele factoren die verzuim en werkvermogen beïnvloeden en hoe je deze factoren bespreekbaar kunt maken.
Met deze training leer je precies wat je moet doen om ziekteverzuim te voorkomen en te verminderen.
Het is belangrijk dat je in verbinding en betrokken blijft bij de zieke medewerker, en dat je goed op de hoogte bent van de ontwikkelingen.
Stel daarom de goede vragen op het goede moment en op de juiste manier. En dat is in elk gesprek weer anders. Daarom vindt je in de training ook voor elk gesprek een format. Zoals voor het
1. verzuimgesprek
Wanneer een medewerker een keer verzuimt, ga je in gesprek met elkaar. Je toont belangstelling, je vraagt hoe het met de medewerker gaat en onderzoekt samen op welke manier de medewerker kan werken aan herstel. Kijk hier voor een voorbeeld verzuimgesprek.
Bij zeer frequent verzuim gaat het gesprek met name over het terugdringen van de frequentie. Je onderzoekt samen welke mogelijkheden er zijn. Vraag je medewerker naar wat hij kan doen en vertel je medewerker wat jou opvalt, zonder te oordelen. Gebruik voor dit gesprek ons frequent verzuimgesprek formulier.
Ga niet in discussie over diagnoses en klachten maar toon begrip voor de problemen van de medewerker.
Luister goed en sluit aan bij de beleving van de medewerker. Kijk niet alleen naar de beleving van het probleem maar richt je in het gesprek ook op werkvermogen en oplossingen. Maak altijd een afspraak voor een vervolggesprek.
2. kijk wat wél kan
Onderzoek samen de mogelijkheden. Wellicht kunnen (tijdelijk) de werkzaamheden worden aangepast, zodat de medewerker ondanks zijn klachten en problemen betrokken blijft bij het werk en contact houdt met de collega’s. Fysieke of psychische klachten hoeven niet te betekenen dat de medewerker (geheel) arbeidsongeschikt is. En werken is vaak een heel goed medicijn. Laat je medewerker zelf met een plan komen. De medewerker kan dit ook met de bedrijfsarts opnemen. Eventueel kun je een arbeidsdeskundige inschakelen.
3. bespreek wat er goed gaat en wat beter kan
Blijf zien wat er wel goed gaat. Spreek waardering uit over hoe de medewerker met de nieuwe situatie omgaat. Richt je vooral op het bevorderen van de gezondheid en het werkvermogen. Dit geeft richting aan de gesprekken en veel meer energie en positiviteit dan te blijven praten over ziekte en verzuim. Ervaart de medewerker nu 40% gezondheid? Wat is er voor nodig om 60% te behalen?
Breng de focus naar positieve zaken en het verder verbeteren van de situatie.
4. bij verzuim door een burn-out
Slaat de balans door naar te veel stress, dan kan dat tot overspannenheid of een burn-out leiden. Zorg in elk geval voor professionele begeleiding en laat je adviseren door de bedrijfsarts. Maak onderscheid tussen de verschillende soorten belasting bij een burn-out bijvoorbeeld emotionele belasting door problemen of conflicten, belasting door werkstress, zoals deadlines en productiedruk.
5. is het werk nog passend of welke ontwikkelbehoefte is er
Het hebben van passend werk, autonomie en ontwikkelmogelijkheden vermindert de kans op een burn-out of een bore-out. Het draagt bij aan bezieling en bevlogenheid. Bespreek deze onderwerpen in een individueel inzetbaarheidsgesprek of loopbaangesprek. Je vindt hier in de training ook formats voor.
6. hoe is de balans tussen werk en privé
Verzuim heeft zelden (volgens verschillende onderzoeken slechts in 10% van alle gevallen) alleen met het werk te maken. In 70% van alle gevallen is het verzuim zelfs helemaal niet werkgerelateerd. Veel leidinggevenden vinden het lastig om privézaken aan te kaarten of bijvoorbeeld de balans tussen werk en privé aan de orde te stellen. Maar het is verstandig dit wel te doen. Je hoeft natuurlijk niet diep in te gaan op de privéomstandigheden. Maar je kunt wel de stress bespreken die je waarneemt bij de medewerker. Of ander waarneembaar gedrag.
Met ons gespreksmodel BAAS heb je een goede structuur om zaken bespreekbaar te maken.
7. breng de mogelijkheden in kaart
Bespreek daarnaast welke regeling of oplossing in het specifieke geval van je medewerker passend is. Denk ook aan het inzetten van PLB-uren, balansdagen of andere verlofregelingen – zoals zorgverlof – om bijvoorbeeld privé orde op zaken te kunnen stellen of de balans te kunnen herstellen. Zeker wanneer het duidelijk is dat het niet (alleen) om werkgerelateerde problematiek gaat. Of onderzoek samen, zonder oordeel en out-of-the-box, welke mogelijkheden er allemaal zijn.
8. benut de kracht van een team
Naast individuele gesprekken is het belangrijk om aandacht te geven aan het team. Regulier teamoverleg draagt bij aan een goede samenwerking en het verlagen van emotionele belasting in het werk, omdat de medewerker het gevoel krijgt terug te kunnen vallen op collega’s.
Maar bespreek ook de belangrijke onderwerpen die betrekking hebben op gezondheidsbevordering en ziektepreventie in het team. Speciaal voor leidinggevenden die echt aan de slag willen met preventie en duurzame inzetbaarheid heb ik het inzetbaarheidsprotocol bedacht. Inclusief korte training om het project snel en goed op te zetten. Lees hier meer over de korte training “Medewerkers inzetbaar houden“.
Je ontwikkelt samen met het team een inzetbaarheidsprotocol en je voorkomt gegarandeerd veel onnodig verzuim! Jij leidt het project maar je medewerkers kunnen zelf ideeën aandragen over hoe het team en de individuele teamleden succesvol kunnen zijn in ziektepreventie en duurzame inzetbaarheid. Beter wordt het niet!
Wil je ziekteverzuim aanpakken? Neem contact op voor advies.
Wil je zoveel mogelijk verzuim voorkomen en verkorten door echt goede gesprekken? Bekijk hier ons trainingsaanbod om ziekteverzuim effectief aan te kunnen pakken: