Een inzetbaarheidsprotocol
Met een inzetbaarheidsprotocol voor jouw team kun je heel veel verzuim en verloop voorkomen.
Wat is een inzetbaarheidsprotocol?
Een inzetbaarheidsprotocol is een set van afspraken die je met elkaar hebt gemaakt over het bevorderen van de inzetbaarheid. Deze afspraken zijn aan verandering onderhevig en kunnen daarom steeds door iedere medewerker naar behoefte aangekaart en geëvalueerd worden en, na goedkeuring door het team, bijgesteld worden.
Hoe maak je zo’n protocol?
Je ontwikkelt een inzetbaarheidsprotocol door continue inhoudelijk met elkaar van gedachten te wisselen en afspraken te maken met jouw medewerkers over het bevorderen van hun duurzame inzetbaarheid.
Waarom maak je afspraken over inzetbaarheid?
De afspraken die je met elkaar maakt, en ook de gesprekken over inzetbaarheid, zorgen voor:
- Preventie van ziekte, uitval en verloop
- Duidelijkheid over verantwoordelijkheden en verwachtingen van alle teamleden
- Een proactieve opstelling van je medewerkers om uitval en verloop te voorkomen
- Draagvlak binnen het team voor gemaakte afspraken en te nemen maatregelen
- Optimisme en dialoog over onderwerpen als gezondheid, talent, competenties, ontwikkeling, zingeving, motivatie en drijfveren in plaats van ziekte of belemmeringen.
Vul je gegevens in en je ontvangt direct een email met onze tips en voorbeelden voor jouw team aan. Helemaal gratis!
Door het inzetbaarheidsprotocol aan te vragen ga je akkoord met ons privacyreglement.