Wat mag je niet vragen bij een ziekmelding en wat wel?

Wat mag je niet vragen bij een ziekmelding en wat wel?

Het aannemen van een ziekmelding of het bespreken van verzuim blijkt in de praktijk voor veel leidinggevenden nog behoorlijk lastig. Er hangt een bepaalde lading omheen. Leidinggevenden vinden het een beetje spannend, zijn bang om iets verkeerds te zeggen waardoor de situatie verergert.
Ik snap dat wel want je hebt met veel regels te maken. En ook met gevoeligheden en soms met tegengestelde belangen.

Maar als jij met de beste bedoeling uitsluitend oprechte vragen stelt (met uitzondering van vragen naar klachten en naar de ziekte) en je gaat er vanuit dat je medewerker het liefst weer gewoon wil gaan werken, wat kan er dan misgaan?
Dan ontstaat er toch een open dialoog tussen twee mensen die in feite hetzelfde willen?

Hieronder vind je een aantal vragen die je niet mag stellen maar ook een overzichtje van onderwerpen waar je wel naar mag vragen.
Altijd handig om bij de hand te hebben!

Het is dus wel belangrijk dat je met de juiste intentie het gesprek voert, en dat je goed afstemt op je medewerker en aanvoelt welke vraag op dat moment passend is.
Maar daar ken jij je medewerker hopelijk goed genoeg voor.

Het is een hardnekkige mythe dat je geen vragen mag stellen bij een ziekmelding.

Volgens de wet is het de werkgever niet toegestaan te vragen naar medische klachten, symptomen of naar de aard of oorzaak van de ziekte. Je mag dus niets vragen over de ziekte of reden van verzuim.

Dat betekent niet dat je niets mag vragen. Waarom zou je bijvoorbeeld niet vragen naar factoren die wellicht (ook) een rol spelen bij de afmelding voor werk.

Een medische klacht, een ziekteverschijnsel of symptoom is vaak niet de enige reden dat iemand niet naar het werk komt. Of denkt te kunnen komen. Er spelen bijna altijd andere factoren mee. In 60-70% is er zelfs helemaal geen sprake van een medische oorzaak!

Dus hartstikke belangrijk om hier samen aandacht aan te schenken! Naar deze zaken kun je bijvoorbeeld vragen:

werk-gerelateerde factoren

  1. Werkdruk
  2. Samenwerking
  3. Communicatie
  4. Taakinhoud
  5. Werkomstandigheden

privéfactoren

  1. Oppasperikelen
  2. Verstoorde (energie)balans
  3. Zorgen omtrent ouders/kinderen/huisdieren
  4. Daadwerkelijk hulp moeten bieden aan ouders/kinderen/etc.
  5. Financiële zorgen of problemen
  6. Conflict met derden

 

Misschien vind je het moment van ziekmelding niet het allerbeste moment om hier naar te vragen.

Maar misschien is dat het wel.

Het is ongetwijfeld per situatie verschillend maar vast veel vaker mogelijk dan je nu denkt. En wenselijk.

 

 

Het ziekmeldingsgesprek is één van de meest voorkomende verzuimgesprekken.
Bespreek zo mogelijk in een verzuimgesprek ook hoe werk bij kan dragen aan herstel.
Vraag waar de medewerker energie van krijgt, zin in heeft. Of wat hij misschien pas later, maar als eerste straks weer op wil pakken.

Want als je er vanuit gaat dat de medewerker het liefst gewoon blijft werken, dan is hij er toch hartstikke blij mee dat jij je betrokkenheid toont, meedenkt en vraagt: “Wat heb jij nodig, wat kunnen we (tijdelijk) doen om werk wel mogelijk te maken?”

  1. werkdruk verlichten?
  2. iets oplossen in de samenwerking, in de communicatie?
  3. iets veranderen aan het takenpakket, de werkomstandigheden?
  4. of iets anders?

En als er privéfactoren een belangrijke rol spelen: “Wat kun jij zelf doen om werk weer mogelijk te maken?” “Wat kan ik voor je doen of welke ondersteuning kunnen wij (tijdelijk) bieden?”

Niet te bang zijn. Oprechte vragen zijn bijna altijd goed.

Hulp nodig?

Wil je leidinggevenden sterker maken in het voeren van verzuimgesprekken?

Zoek je een incompany training verzuimgesprekken , een online training verzuimgesprekken of een maatwerktraject rond frequent verzuim, psychisch verzuim en werkvermogen?

Neem contact op. Dan kijken we wat past bij jouw behoefte.

Gretha Braakhekke | expert verzuimpreventie | specialist duurzame inzetbaarheid | trainer effectieve verzuimgesprekken