Ziekmakend gedrag
Ze zei: “Ik vind eigen regie en autonomie heel belangrijk.”
Oké, dat vind je. Maar wat ik zag was wat anders, nl. micromanagement.
Ik mocht een paar uur met haar meekijken en dat was heel verhelderend. Taken werden met medewerkers voor- en nabesproken. Beslissingen werden volledig uitgevraagd. En een afwijking van een besproken plan werd bekritiseerd en gezien als risico.
En wat het gevolg hiervan is? Medewerkers gaan steeds minder zeggen. Steeds minder initiatieven tonen en zich steeds meer afhankelijk gedragen. Innovatieve ideeën, enthousiasme en eigenaarschap worden in de kiem gesmoord.
Het is echt killing: het maakt dat medewerkers zich vandaag of morgen gaan ziekmelden.
Niet door de werkdruk. Niet door het werk zelf. Maar door de leiding.
En dat allemaal zonder schreeuwen. Zonder slechte bedoelingen. Zonder onveiligheid.
Maar met controle. En alle gevolgen van dien.
Dit is wat vaak onderschat wordt: ziekmakend leiderschap is zelden kwaadwillend.
Maar wel echt destructief.
Het zit in:
- “Doe wat je wil, maar wel zoals ik het wil”
- Geen ruimte om fouten te maken
- Geen erkenning van signalen van ongemak
- Oprechte feedback waar niets mee gedaan wordt
- Frustraties die blijven liggen “omdat het nu even niet uitkomt”
En het effect? Het onderlinge vertrouwen lekt weg. Mensen haken af. Relaties verharden. Verzuim groeit.
De ellende zit dus meestal niet in de intentie, maar in de impact.
En zo kan leiderschap dus ziekmakend zijn.
Of gezond.
Want gezond leiderschap is:
-Menselijk, verbindend en duidelijk
-Beschikbaar en aanspreekbaar
-Alert op kleine signalen
-Gericht op vertrouwen
Leidinggeven begint bij de relatie. En die relatie begint bij gedrag.
Is jouw manier van leidinggeven gezond makend?
Vertel: hoe draag jij bij aan het optimaliseren van de inzetbaarheid van jouw medewerkers?
Meer weten? Neem contact op!
Gretha Braakhekke | expert verzuimpreventie | specialist duurzame inzetbaarheid | trainer effectieve verzuimgesprekken