Mentale gezondheid thuiswerken

Thuiswerken is vanaf het begin van de pandemie een belangrijke maatregel tegen de verspreiding van het virus. Dat betekent thuiswerken waar dat mogelijk is. Door werkgevers- en werknemersorganisaties zijn hiervoor criteria opgesteld. U lees ze hier.
Nu dit advies nog steeds geldt komt er meer aandacht voor de mentale gezondheid thuiswerken. Dat is ook nodig want mensen ervaren steeds meer lichamelijke en mentale problemen en dat maakt de risico’s van thuiswerken groot.

Wat is mentale gezondheid?

Mentale gezondheid is de gezondheid van de geest.
Als u aan gezondheid denkt, denkt u misschien vooral aan het lichaam. Aan de lichamelijke fitheid, aan energie en conditie. Als u zich fitter wilt voelen gaat u wellicht meer bewegen, gezonder eten, voldoende ontspannen, vroeger naar bed, stoppen met roken etc.
Maar de fitheid van de geest is net zo belangrijk en heeft ook uw aandacht nodig!
Als u lekker in uw hoofd zit functioneert u ook veel beter. U staat positiever in het leven, hebt meer plezier en minder last van stress. Ook kunt u veel beter omgaan met eventuele moeilijkheden.
Algemene tips voor gezond thuiswerken

Mentale gezondheid thuiswerken

Goed voor uzelf zorgen en aandacht voor de fitheid van de geest is makkelijker gezegd dan gedaan. Het vergt oefening en discipline om de mentale gezondheid te verbeteren. Maar in feite is er niet veel verschil met het zorgen voor het lijf en het verbeteren van de fitheid van uw lichaam. Thuiswerken heeft het echter niet gemakkelijker gemaakt. Extra aandacht voor mentale gezondheid thuiswerken!

Er zijn een aantal dingen die u kunt doen om uw mentale gezondheid bij thuiswerken te verbeteren:

  1. Zorg voor goede vriendschappen en andere sociale contacten
  2. Stel uzelf een doel, leef met passie en een missie
  3. Denk positief en doe regelmatig leuke dingen
  4. Leef bewust en met aandacht
  5. Wees lief en mild voor uzelf
  6. Zorg voor voldoende ontspanning en pieker niet
  7. Laat problemen niet sudderen maar los het op
  8. Eet gezond en beweeg voldoende

Mentale gezondheid thuiswerken heeft aandacht nodig en is net zo belangrijk als de lichamelijke gezondheid.
U kunt bij ons terecht voor begeleiding van medewerkers en het coachen/trainen van leidinggevenden.

Wilt u de mentale gezondheid en veerkracht van uw medewerkers verbeteren?
Stuur een e-mail naar info@gb-ziektepreventie.nl
U kunt ook bellen naar 06-36532662. Spreek dan een bericht en telefoonnummer in.

Of neem hier contact op voor gratis en vrijblijvend advies