Griep
Alweer griep? Niet te geloven!
De meest voorkomende reden voor een ziekmelding in Nederland is griep of verkoudheid. Volgens CBS gaf in 2023 63,6% van de werknemers bij de ziekmelding aan dat dit te maken had met griep of verkoudheid.
Maar “griep” wordt soms wel heel gemakkelijk als reden opgegeven. En soms twijfelen leidinggevenden ook wel over de opgegeven reden van een ziekmelding. En dat is niet geheel onterecht, want uit onderzoek van o.a. SD Worx blijkt dat 11% van de werknemers zich wel eens ziek heeft gemeld zonder daadwerkelijk ziek te zijn.
De meest genoemde redenen hiervoor zijn:
👉 Te moe zijn om te werken
👉 Geen zin hebben in het werk
👉 Het komt privé beter uit om een dag ziek te melden
Daarnaast blijkt uit onderzoek van Protime dat 61% van de werkenden vermoedt dat collega’s zich wel eens onterecht ziek hebben gemeld.
Echt alweer griep?
Dit twijfelen en vermoeden kan flinke (schadelijke) gevolgen hebben en leiden tot wantrouwen binnen het team.
Deze 11% moet dus om allerlei redenen echt naar 0%. En dat kan!
Als je echt iets wilt doen tegen onterecht ziekmelden, moet je verder kijken dan gesprekken voeren en standaard beleid.
Hier zijn enkele ideeën die echt verschil kunnen maken:
1. “Herstel-verlof” en “Familie-dagen” i.p.v. ziekteverlof
Geef medewerkers jaarlijks een paar betaalde “mentale gezondheidsdagen” of “herstelverlof” en “familie-verlofdagen”, vrij te gebruiken zonder dat ze zich ziek hoeven te melden.
Waarom het werkt: Het haalt de gevoelde “noodzaak” weg van een onterechte ziekmelding als iemand even op adem moet komen of bijvoorbeeld geen oppas heeft. In bedrijven waar dit is ingevoerd, daalde het ziekteverzuim (en het wantrouwen).
Zie ook deze LinkedIn post.
2. Voorspellingen op verzuimgedrag
Maak gebruik van data om patronen te ontdekken: wie meldt zich vaak op maandagen ziek, voor/na feestdagen of in schoolvakanties?
Waarom het werkt: Niet om te controleren, maar om trends te signaleren en heel gericht het gesprek aan te gaan. Dit maakt (onterecht) verzuim bespreekbaar, minder taboe en oplosbaar.
3. Belonen
Geen ouderwetse bonus geven voor “geen verzuim”, maar een nieuwerwetse beloning voor gezond gedrag, voor ideeën en innovaties, voor iemands positieve bijdrage, voor impact, oplossingen, betrokkenheid. Leg vast waar je punten voor kunt halen en wat je wanneer kunt verdienen. Bijvoorbeeld bij 20 punten kan de beloning een hulpmiddel zijn om werk nog makkelijker te maken.
Waarom het werkt: Dit geeft een positieve prikkel, energie, het stimuleert groepsbewustzijn, samenwerking, oplossingsgericht denken en gedeelde verantwoordelijkheid zonder individualistisch competitiegevoel.
Zie mijn eerdere LinkedIn post over belonen.
4. Inzetbaarheid als KPI voor teamklimaat
Verleg de focus van individuele ziekmeldingen naar teamklimaat en inzetbaarheid.
Waarom het werkt: aan de cijfers over verzuim kunnen medewerkers niets veranderen. Medewerkers kunnen wel iets doen aan de toekomst en verbeterplannen voorstellen. Zij voelen zich dan mede-eigenaar van de oplossing en steunen elkaar om doelen te halen.
Ga samen aan de slag met het ontwikkelen van een inzetbaarheidsprotocol!
5. Opvolging ziekmelding:
Als iemand zich ziek heeft gemeld moet je wel contact houden. Niet om te controleren maar om er voor je medewerker te zijn. Stel geen vragen naar ‘waarom’, maar heb even 5-minuten een check-in. Elke dag hoeft misschien niet, maar één keer per maand is natuurlijk veel te weinig.
Waarom het werkt: de verbinding blijft intact. Mensen voelen zich sneller begrepen en gesteund, en melden zich minder snel onterecht ziek als ze weten dat er zeer regelmatig even contact is.
En tot slot één van mijn favorieten: maak koppels, geef iedereen een mentor!