Hoe voer je een frequent-verzuimgesprek?

Geplaatst op

Een frequent-verzuimgesprek: hoe voer je zo’n gesprek goed?
Er is één vraag die je in elk geval moet stellen tijdens een frequent-verzuimgesprek!

Als ik leidinggevenden spreek over lastige verzuimgesprekken dan springt het frequent-verzuimgesprek er altijd uit. Lang niet iedereen voert het gesprek daadwerkelijk want bijna iedereen vindt het een lastig gesprek.
De zakelijke kant van het verzuim moet tijdens dit gesprek op tafel. Tijdens een training verzuimgesprekken voor leidinggevenden hoor ik steevast van een aantal dat dit koud en afstandelijk voelt.
Veel liever (makkelijker) vragen ze naar het wel en wee van de medewerker.

Veel frequent-verzuimgesprekken verlopen daarom niet zoals gewenst (zijn vaak meer een gewoon verzuimgesprek) en het resultaat laat nogal te wensen over.

Oorzaak uitblijven resultaat

De belangrijkste oorzaken zijn:

👉 het doel van het gesprek is niet duidelijk met de medewerker gecommuniceerd
👉 de leidinggevende heeft zich niet goed voorbereid
👉 de leidinggevende vindt het lastig om zakelijk te blijven en op resultaat te sturen

Maar het doel van een frequent-verzuimgesprek is om te bespreken hoe de medewerker de verzuimfrequentie omlaag kan brengen. En wat hier voor nodig is. Van jou of van iemand anders.

Dit gesprek gaat dus niet over een concrete ziekmelding of over hoe het op dit moment met de medewerker is.
Misschien wil je hier ook heel graag iets over weten of is het al even geleden dat je hier een gesprek over hebt gehad met de medewerker, maar dan nog is het geen goed plan om deze onderwerpen in hetzelfde gesprek aan te kaarten.
Plan hiervoor echt een ander moment en een ander gesprek, namelijk een gewoon verzuimgesprek. Voer dit gesprek dan bij voorkeur kort voor het frequent-verzuimgesprek.  Je leert hier veel meer over tijdens de training verzuimgesprekken.

frequent-verzuimgesprek

Frequent-verzuimgesprek plannen

Wanneer je kort tevoren een gewoon verzuimgesprek voert, dan kun je op dat moment het doel van het volgende gesprek (frequent-verzuimgesprek) ook nog even mondeling toelichten.
En hoef je je tijdens het frequent-verzuimgesprek niet schuldig te voelen en je maar op 1 ding te concentreren: de frequentie moet omlaag. Hoe dan ook.

Volgens mij is daarom de beste (eerste) vraag aan je medewerker: “Hoe denk jij dat het verzuim verholpen kan worden?”

Wil je nog veel meer tips en tools om jouw verzuimgesprekken beter te laten verlopen, verzuim in jouw team te verminderen of zelfs te voorkomen, dan is de online training “Effectieve verzuimgesprekken: met ziel en zakelijkheid” echt iets voor jou.

Is een online training verzuimgesprekken niet helemaal wat je zocht? Of wil je eerst nog wat meer informatie?
Vul dan het contactformulier in 👇. Ik neem binnen 2 werkdagen contact met je op.

Terug naar het overzicht