Stoppen met oplossen

Geplaatst op

Stoppen met oplossen want anders wordt je nog ziek!

Iedere dag schieten tig medewerkers je aan met een vraag. En wat doe jij? Je onderbreekt je werk en je lost het tig keer op. De afgelopen maand ging je ongetwijfeld een aantal keer vroeger naar het werk of je ging nog wat langer door om alle to-do’s weg te werken.

Waarom jij als leidinggevende echt moet stoppen met oplossen?

Misschien weet je allang dat je zo niet door moet gaan. Maar deze medaille heeft twee kanten, en daarom voelt het steeds zo dubbel.
Want aan de ene kant denk je regelmatig: waarom kom je daarvoor bij mij, kun je dit niet zelf oplossen? Maar als je heel eerlijk bent, geeft het ook een kick om gevraagd te worden. Om gezien te worden als diegene die alles weet, alles kan oplossen. Je voelt je belangrijk en het is wat je goed kunt: helpen. Zorgen dat alles goed blijft lopen. De andere kant is dus het gevoel van onmisbaar zijn (of op z’n minst nodig), en dat voelt heel prettig. Het geeft je voldoening.

Is dit herkenbaar?
In de theorie van de TA (Transactionele Analyse) wordt dit gedrag het gedrag van een “Redder” genoemd. Iemand die graag anderen uit de brand helpt.

Misschien denk je nu: hoe mooi is dat? Iemand te zijn die altijd voor een ander klaarstaat? Iemand die altijd de ander helpt, no matter what?

Beter ander gedrag

Dan wil ik je graag laten inzien dat dit niet klopt. En dat er ander gedrag is dat in feite veel mooier is.
In de training “Effectieve verzuimgesprekken: met ziel en zakelijkheid” leer je veel meer over dit gedrag inclusief alle nadelige effecten van het gedrag van een Redder. Voor de Redder zelf, maar zeer zeker ook voor degenen die gered worden. Je medewerkers in dit geval. Hen doe je enorm tekort.

In dit blog ga ik alleen dieper in op één nadelig effect voor jou als Redder.
En dat is dat jij uitgeput raakt als je niet snel gaat stoppen met oplossen Want naast al jouw eigen taken en werkzaamheden moet je voortdurend klaarstaan en anderen helpen.

Daarom ben jij hartstikke druk en is het werk nooit af.
Daarom maak jij meer uren dan anderen.

Dus misschien is het een goed moment om jezelf af te vragen of je zo door wilt gaan, of dat je zelfredzaamheid bij je medewerkers wilt stimuleren. Dat je hen autonomie en eigenaarschap wilt geven. Dat jij hen wilt faciliteren om zelf oplossingen te bedenken en dat jij meer tijd overhoudt voor jouw taken en belangrijke zaken waar je nu niet aan toekomt. Hoe lijkt je dat?

Zo zet je deze verandering goed in gang:

  1. Neem de beslissing om de redder in jou met pensioen te sturen
  2. Leer hoe je dat in de praktijk moet doen o.a. door je kennis te vergroten, jouw triggers te herkennen, je bewust te zijn van je valkuilen en ander gedrag te oefenen.
  3. Bespreek met je medewerkers welke verandering zij van jou kunnen verwachten en waarom dit zeer goed nieuws is voor iedereen 🥳

Wil jij stoppen met oplossen?

Meer informatie over de training

Terug naar het overzicht