Wat is werkgeluk?
Tja, wat is werkgeluk? Dat is oprecht een goede vraag.
Iedereen is op zoek naar geluk, en velen naar werkgeluk. Maar bestaat werkgeluk eigenlijk wel?
Werk maakt mijns inziens niet gelukkig. Werk is ook niet bedacht om gelukkig te maken, en is ook niet verantwoordelijk voor geluk.
Dat ben je zelf. En als je andere verwachtingen hebt, zul je weleens bedrogen uit kunnen komen.
Wat is werkgeluk en wat is het niet?
Werkgeluk is nergens te krijgen of op te eisen. Werkgeluk is een persoonlijke ervaring en daar heb je zelf invloed op.
Dat tegenwoordig 1 op de 5 medewerkers met psychische klachten worstelt (volgens het CBS) zou voor een deel wel eens te maken kunnen hebben met de vicieuze cirkel waarin je terecht kunt komen als je er vanuit gaat dat werkgeluk bestaat, en dat het werk (of je leidinggevende) jou gelukkig moet maken. En als dat niet gebeurt dat je dan
👉 vertrekt met de verwachting dat ander werk bij een andere werkgever je ineens wel gelukkig maakt
👉 blijft hangen in machteloosheid en ontevredenheid
Grote kans dat je dan op een bepaald moment zwaar teleurgesteld en moegestreden je ontzettend rot gaat voelen. Dat je geen werkgeluk ervaart maar boosheid of verdriet. Dat je zuur wordt, eenzaam, cynisch. Dat je bij de pakken neer gaat zitten en nergens meer echt blij van wordt.
Natuurlijk kun je wel te maken hebben met tegenslag of een mismatch. Een mismatch met taken of vrijheden, met de organisatie, collega’s of leidinggevende. Er kunnen allerlei factoren op het werk of in het werk zijn die het je niet bepaald eenvoudig maken om dolgelukkig te zijn. Kan allemaal.
Maar gelukkig zijn komt echt van binnenuit. Werkgeluk ook.
En toch..
Ben jij leidinggevende, dan kun je er wel heel veel aan doen om de medewerker hierin te ondersteunen. Jij kunt echt het verschil maken in het leven van een ander.
Wil je precies weten hoe? In de online training “Effectieve verzuimgesprekken: met ziel en zakelijkheid” vind je onder andere een overzicht van factoren die van invloed zijn op verzuim/werkvermogen, met tips en manieren om klachten van je medewerker tijdig op te merken, hoe je naast een medewerker kunt gaan staan die zich bijvoorbeeld niet gelukkig voelt, het gesprek aan kunt gaan en hem verder kunt ondersteunen.
Je leert precies wat je wel of niet moet doen, hoe je wel en niet moet communiceren en hoe je wel degelijk van grote betekenis kunt zijn voor het ervaren van werkgeluk van je medewerker.
Maar ‘het werkgeluk’ bestaat niet en kun je niet voor je medewerker organiseren. En ongelukkig zijn niet voor hem oplossen. Dat hoeft ook helemaal niet. Je medewerker is zelf mans genoeg. Het is alleen wel superhandig om te weten wat je kunt zeggen en doen in voorkomende gevallen.